mandag den 1. december 2008

Læringens ydre betingelser

Læringens ydre betingelser

De ydre betingelser for læring indeholder elementer lige fra den aktuelle situation til de samfunds-mæssige og kulturelle forhold. Læringens ydre betingelser kan derfor bestå af mange forskellige situationer og Illeris har kategoriseret disse som læringsrum i sit forsøg på at operationalisere dem.

Læringens almene ydre betingelser har især relation til menneskeartens psykiske udvikling og der-med læringsmulighederne i den kulturhistoriske skole, anført af den russiske psykologi (sproget).

Et andet ligeså vigtigt fremtrædende perspektiv er socialiseringsforskningen, der beskæftiger sig med menneskers læring og udvikling. Socialiseringsforskningen hævder at samfundsmæssige og kulturelle forhold er bestemmende for læringsevnen og deraf følger, at læring er forskellig i klasse-samfund. Dette udmøntes blandt andet i den sociale arv.

De ydre samfundsmæssige og kulturelle betingelser har været bestemmende for udviklingen af menneskets læringsmuligheder og de aktuelle betingelser som samfundet stiller til rådighed for for-skellige grupper, er af afgørende betydning for hvilken læring individet kan opnå.

Forskellige læringsrum kunne være hverdagslæring, skolelæring, fritidslæring, netbaseret læring og kombinationslæring.

Ingen kommentarer: